Gode råd

Guide: Sådan håndterer du en far – eller morsyg periode!

Jeg bryder mig egentligt ikke om at skrive far – eller morsyg periode, selvom de fleste af os bruger det ord, da det i mine øjne er negativt ladet. Egentligt er det jo en mor – eller far glad periode. Jeg bruger dog alligevel ordet, fordi jeg ved, at det er det ord folk søger efter, når de har brug for et råd. Bottom line er, at 99% af alle forældre kender til disse perioder, og derfor skriver flere af jer også til mig for at få råd til hvordan I skal tackle situationen.

Hjælp mig!

Hidtil må jeg indrømme, at jeg selv har været på helt bar bund. Som de fleste af jer ved, var Arthur far glad i hele 7 måneder, hvilket tog hårdt på mig. Hvis ikke i fik læst indlægget, kan I læse det her. Jeg søgte derfor hjælp hos GoMentor, som yder fortrolig online-terapi og coaching, fordi jeg ønskede at været klædt bedre på til næste periode. Jeg kan med et smil på læben og ro i kroppen skrive, at jeg her få uger efter, virkelig føler mig godt rustet til den næste farsyge periode. De råd og metoder jeg har fået, vil jeg naturligvis gerne dele med jer, så I også kan få gavn af dem. 

Professionelle råd til at tackle farsyge eller morsyge

Jeg kan af gode grunde ikke skrive alt, hvad vi har skrevet om, men jeg vil meget gerne gengive et par af de vigtigste råd og pointer, som min terapeut har givet mig. Husk at hun har taget udgangspunkt  i de ting, som jeg har skrevet, så individuel vejledning kan jeg desværre ikke tilbyde.

  1. At jeg blev “fravalgt” efter en barsel, er en meget naturlig handling. Børn er nemlig i en symbiose med deres mor, når de er helt små. Da jeg startede på arbejde igen og pludselig er væk mange timer, følte Arthur sig svigtet. Han blev utryg ved mig og følte ikke, at han kunne stole på mig. Den helt basale tillid forsvandt. Det er naturligvis en fremstilling af hvad Arthur muligvis har følt – ingen andre end Arthur, ved jo reelt set hvad han har følt. Det lyder også meget voldsomt, men børn har en naturlig overlevelsestrang og går derfor efter dem, som de mærker er der. Hvem giver mad, får en i tøjet, kysser farvel og henter og bringer en? Det var i vores tilfælde Kipper, så på den måde giver det for mig god mening.
    Denne del havde jeg for længst regnet ud, men det var alligevel rart at høre det fra en professionel også.
  2. Arthur er en dreng, og det er dertil helt naturligt, at han har farsyge perioder. Piger har/kan naturligvis også have perioderne, men drenge vil i gennemsnit have flere perioder.
  3. Elsk dig selv – det her punkt vil jeg udbyde i næste afsnit.
  4. Når der er en far – eller morsyg periode, gælder det om at imødekomme den. Se det som et sundt tegn og en gave, selvom det kan være rigtig svært. Nyd at du har hænderne frie, og at du har en partner som dit barn elsker. Jo mindre jaloux du bliver, og jo mere du hviler i det, jo mere behageligt bliver det for alle partner.

Elsk dig selv præcis som du er

I må ENDELIG ikke tage det her ilde op og føle det som et angreb. Som om det er jeres skyld – sådan skal det slet ikke forståes. Det skal forståes som et selvkærlig afsnit, som sætter fokus på, at du ER god nok, som du er, og at du skal passe på dig selv, fordi DU fortjener at have det godt. Det siges, at børn kan mærke alt – både glæde, sorg, vrede, bekymring osv.

Jeg var også stresset, usikker og bekymret, da jeg startede på arbejde igen, for “Hvordan skulle det hele mon gå?”.

Den usikkerhed kunne Arthur også mærke, hvilket igen gjorde at det var oplagt for ham at søge Kipper, da Kipper var tryg i hans hverdag. Det var ikke fordi, at han ikke kunne lide mig, men Kipper var et mere sikkert valg.

Der gik ikke lang tid, før jeg sagde mit job op, fordi jeg kunne mærke, at jeg ikke var glad. Jeg ønskede at blive glad, og elske den jeg var den mor og kæreste jeg var for min familie. Det smukke ved den her situtation var, at da jeg begyndte at fokusere på at skabe ro i MIT system og skabe det liv og den hverdag som JEG ønskede, mærkede Arthur det hurtigt. Han så mig pludselig igen som en solid, rolig klippe, som han trygt kunne læne sig op ad.

Du må gerne fejle!

I de mange måneder tænkte jeg utrolig meget over, om jeg havde gjort noget forkert. Som tidligere skrevet her søgte jeg ham ubevidst forkert i en kort periode. Det var mit behov f.eks. at putte ham, lege osv. – ikke hans, og derfor blev han “skræmt væk”. Jeg havde uro i kroppen, og min tilgang til ham har ikke udstrålet tryghed, kærlighed og varme. Jeg har formentligt udstrålet desperation. Jeg havde et behov for at blive elsket af ham. Jeg ville have hans kærlighed, fordi jeg trængte til kærlighed, men den kærlighed skal jeg naturligvis give mig selv.

Derfor er jeg blevet rådet til at have fokus på MIG næste gang. Jeg skal gøre mig selv glad og smilende, for jo mere jeg har tanket mig selv op med kærlighed, jo mere overskud får jeg og jo mere tiltrækkende vil jeg virke. Jeg vil som følge heraf også være mere i balance med mig selv, og være mere givende. Det hele lyder så legende let, men det er det naturligvis ikke. Flere af os ved jo for fanden godt, at vi skal tanke os selv op. Det er bare ikke altid lige nemt at huske, så måske jeg skulle skrive et blogindlæg med konkrete råd til dette en dag.

Ubetinget kærlighed

Mit sidste råd til dig i dette indlæg er,  at du skal huske på, at dine børn elsker dig på trods. På den lange bange går de ikke op i hvor meget der roder, om i har spist det samme 3 dage i træk eller om du igen kom til at snerre, fordi du ikke kunne håndtere dine følelser efter bogen. Vi alle fejler og er uperfekte, så don’t worry – jeg er sikker på, at du gør det skide godt! Hvis du ikke gør det skide godt så husk på, at dine børn alligevel elsker dig.

Min oplevelse af GoMentor 24/7

Her til aller sidst vil jeg komme med en lille anmeldelse af GoMentor 24/7, til de af jer som kunne være interesseret. Det er en nemlig en forholdsvis ny måde at modtage professionel hjælp på, da det hele foregår online. Man skriver med sin terapeut, lige når det passer en, og får med GoMentor 24/7 Basic svar alle uges dage. Man har med GoMentor 24/7 Live også mulighed for videosamtale eller livechat undervejs i forløbet. Den største fordel ved GoMentor har for mig helt klart været, at man ikke glemmer at nævne noget, fordi man så bare kan sende en ny besked. Jeg har før gået til forskellige psykologer, og der var det en ulempe, at jeg ikke var i følelsen længere, når jeg så havde en tid ugen efter til at snakke. Af en mindre god ting vil jeg nævne, at det for mig ikke ville at nok “kun” at have GoMentor 24/7 Basic, hvis jeg havde store dybereliggende problemer. Det er skriftlig hjælp, så er man meget depressiv eller er sygemeldt med stress eller lign., så ville jeg nok vælge en af de pakker som inkluderer videosamtaler.

Husk at du til og med den 1. juli 2019 kan bruge koden “Denperfektemor10” og spare 10% på dit køb.

Foto: Dygtige Daniel Urhøj

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *